czwartek, 13 kwietnia 2017

Adekwatny tytuł... "Moje nowe życie" Meg Rosoff



"Wyjeżdżasz do cioci. Od teraz zamieszkasz w Anglii." Daisy (a raczej Elizabeth) została postawiona przed faktem dokonanym. Z jednej strony uwolni się od macochy, która jest jej koszmarem, a z drugiej strony będzie oddzielona od społeczeństwa, które znała. Czy uda jej się zaadaptować w nowym środowisku?

Bohaterka z dnia na dzień musi zmienić miejsce zamieszkania. Od prawdziwego domu oddziela ją bardzo dużo kilometrów. Dwa różne kontynenty. Z tętniącego życiem miasta- Nowy Jork, musi przenieść się do spokojnej wsi gdzieś w Anglii.



Meg Rosoff
Amerykańska pisarka urodzona w Bostonie. Od 1989 roku żyje w Londynie, gdzie mieszka z mężem i córką. Laureatka prestiżowej nagrody literackiej im. Astrid Lindgren. Pisze powieści dla młodzieży i porusza w nich problemy dotyczące współczesnych nastolatków. W 2016 roku nakładem wydawnictwa YA! ukazała się książka "A gdybym zniknęła?". Na podstawie książki "Moje nowe życie" powstał film pt. "Jeżeli nadejdzie jutro". 


Na początku dziewczyna szuka kogoś, kogo mogłaby się uczepić i czuć się przy nim bezpiecznie. Każdy z nas tak robi w nowym otoczeniu. Piętnastoletnia dziewczyna poznaje swoje kuzynostwo i ciocię Penn, która niestety musi wyjechać na konferencje pokojową. Największą uwagę wokół Daisy skupiła mała kuzynka Piper. To właśnie ta mała dziewczynka urzekła mnie najbardziej 💗

Mama Daisy umarła. Oddała swoje życie za życie córeczki.
 Bohaterka jest zła na świat, że nikt nie chce jej powiedzieć czy jest choć trochę podobna do mamy. Dziecko wychowujące się bez tak bardzo bliskiego rodzica czasami obwinia się za jego śmierć a czasami też robi wszystko, żeby jak najbardziej się upodobnić do mamy.


To niefajne, gdy swój pierwszy dzień życia na planecie zaczynasz jako zabójczyni [...] Czasem bardzo bym chciała, żeby ktoś mi opowiedział o zwykłych rzeczach, na przykład o tym, czy mama miała duże stopy i czy się malował, albo jaka była jej ukochana piosenka, czy lubiła psy, czy miała ładny głos i jakie czytała książki. [...] tak naprawdę chyba chodzi mi o sprawy, o które nie można tak po prostu zapytać, jak na przykład to, czy mam jej oczy albo czy odgarniam włosy tak jak ona [...]

Każdy bohater jest inny. Każdy oferuje nam coś innego. Miałem jednak wrażenie, że poznajemy ich za mało. Każdy miał ciekawą historię, ale autorka skupiła się głównie na życiu Daisy. Szkoda. Chciałbym poznać myśli Edmonda...

Nadeszła wojna. Bohaterka i jej kuzynostwo zostają oddzieleni od prądu i sieci komunikacyjnej. Są zdani sami na siebie. Nagle życie Daisy diametralnie się zmienia. Dorasta. Chyba już zrozumiała, że złe posunięcie może oznaczać nawet śmierć. Dochodzi do rozdzielenia Daisy z kuzynami i małą Piper. Teraz dziewczyna musi walczyć o przetrwanie i ponowne ujrzenie  bliskich.


Na podstawie książki został nakręcony film pt. "Jeżeli nadejdzie jutro". Jego jeszcze nie oglądałem, ale mam już przygotowane zaplecze jeśli chodzi o konfrontacje. W rolę głównej bohaterki wcieliła się Saoirse Ronan. Premiera filmu odbyła się w 2013 roku.


Podsumowując
Według mnie autorka nie wykorzystała wszystkich swoich umiejętności pisarskich i stać ją na grubszą powieść czy bardziej rozbudowaną fabułę. Sam pomysł świetny i jak widać doceniony nawet przez reżyserów. W mojej skali ksiązka uzyskuje 7/10 pkt. Użytkownicy lubimyczytać.pl oceniają ją na 5/10 pkt.



Wydawnictwo



Sebastian

2 komentarze:

  1. Właśnie ta książka leży obok mnie i patrzy, bo będę czytać ją jako następną. Ciekawa jestem, jak mnie się spodoba

    Pozdrawiam
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń